Cuộc sống xem như chấm dứt vào ngày mà chúng ta bắt đầu im lặng trước những điều đáng nói. (Our lives begin to end the day we become silent about things that matter. )Martin Luther King Jr.
Để có đôi mắt đẹp, hãy chọn nhìn những điều tốt đẹp ở người khác; để có đôi môi đẹp, hãy nói ra toàn những lời tử tế, và để vững vàng trong cuộc sống, hãy bước đi với ý thức rằng bạn không bao giờ cô độc. (For beautiful eyes, look for the good in others; for beautiful lips, speak only words of kindness; and for poise, walk with the knowledge that you are never alone.)Audrey Hepburn
Hãy nhã nhặn với mọi người khi bạn đi lên, vì bạn sẽ gặp lại họ khi đi xuống.Miranda
Bạn có thể lừa dối mọi người trong một lúc nào đó, hoặc có thể lừa dối một số người mãi mãi, nhưng bạn không thể lừa dối tất cả mọi người mãi mãi. (You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.)Abraham Lincoln
Người hiền lìa bỏ không bàn đến những điều tham dục.Kẻ trí không còn niệm mừng lo, nên chẳng bị lay động vì sự khổ hay vui.Kinh Pháp cú (Kệ số 83)
Kẻ ngu dầu trọn đời được thân cận bậc hiền trí cũng không hiểu lý pháp, như muỗng với vị canh.Kinh Pháp Cú - Kệ số 64
Đối với người không nỗ lực hoàn thiện thì trải qua một năm chỉ già thêm một tuổi mà chẳng có gì khác hơn.Sưu tầm
Chúng ta có thể sống không có tôn giáo hoặc thiền định, nhưng không thể tồn tại nếu không có tình người.Đức Đạt-lai Lạt-ma XIV
Mỗi ngày, hãy mang đến niềm vui cho ít nhất một người. Nếu không thể làm một điều tốt đẹp, hãy nói một lời tử tế. Nếu không nói được một lời tử tế, hãy nghĩ đến một việc tốt lành. (Try to make at least one person happy every day. If you cannot do a kind deed, speak a kind word. If you cannot speak a kind word, think a kind thought.)Lawrence G. Lovasik
Chúng ta không làm gì được với quá khứ, và cũng không có khả năng nắm chắc tương lai, nhưng chúng ta có trọn quyền hành động trong hiện tại.Tủ sách Rộng Mở Tâm Hồn

Trang chủ »» Danh mục »» THUYẾT GIẢNG GIÁO PHÁP »» Joyful Wisdom »» Glossary »»

Joyful Wisdom
»» Glossary

Donate

(Lượt xem: 9.107)
Xem trong Thư phòng    Xem định dạng khác    Xem Mục lục  Vietnamese || Đối chiếu song ngữ


       

Trí tuệ hoan hỷ - Thuật ngữ

Font chữ:


SÁCH AMAZON



Mua bản sách in

Absolute Bodhicitta The mind that has become completely pure through accomplishing all the levels of training and which, consequently, sees the na-ture of reality directly, without question or wavering.

Amygdala A small, almond-shaped group of neurons that determine the emotional content of experience.

Application Bodhicitta The path of practice aimed at awakening other people to their full potential. See also Bodhicitta, Absolute Bodhicitta, Aspira-tion Bodhicitta

Aspiration Bodhicitta Cultivating the heartfelt desire to raise all sentient beings to the level at which they completely recognize their true nature. See al-so Bodhicitta, Absolute Bodhicitta, Application Bodhicitta

Attachment Fixed mental and emotional formations about the way things are or should be. See also Dzinpa

Aversion The tendency to avoid or eliminate experiences considered un-pleasant.

Awareness The capacity to recognize, register, and, in a sense “catalogue” experience. See also Pure Awareness, Conditioned Awareness

Bare Attention A light, gentle awareness of the present moment.

Bindu Sanskrit (Tibetan: tigle): Drops or dots, of vital energy propelled through the channels. See also Nadi, Prana

Bodhicitta Sanskrit: The “mind of awakening or “awakened mind,” a compound term that combines two Sanskrit terms, bodhi—which comes from the Sanskrit root verb budh, which may be translated as “to become awake, to be come aware, to notice, or to understand” and the word citta, which is usual-ly translated as “mind” or sometimes as “spirit” in the sense of “inspiration.” See also Absolute Bodhicitta, Aspiration Bodhicitta

Buddha Sanskrit: One who is awake to his or her full potential. As a formal title, it usually refers to Gautama Siddhartha.

Buddha Nature The heart or essence of all living beings; an unlimited po-tential of wisdom, capability, loving-kindness, and compassion.

Capability The power to raise ourselves and others from any condition of suffering.

Clarity A fundamental awareness that allows us to recognize and distin-guish among phenomena, it is also a basic characteristic of buddha nature, in-separable from emptiness.

Compassion The aspiration to relieve everyone from the fundamental pain and suffering that stems from not knowing his or her basic nature and the effort we put forth toward achieving relief from that fundamental pain.

Conditioned Awareness A perspective colored by mental and emotional habits arising from ignorance, desire, aversion, and grasping. - See also Three Poisons, Tanha, Trishna, Dzinpa

Desire A craving to acquire or keep whatever we determine as pleas-ant.

Drenpa Tibetan: To become conscious. See also Bare Attention, Mindful-ness.

Dukkha (pronounced doo-ka) Pali/Sanskrit: A general term for suffering, both extreme and subtle.

Dzinpa Tibetan: Grasping or fixation. See also Attachment Emptiness A rough translation of the Sanskrit shunyata and the Tibetan tongpa-nyi. An in-finitely open space or background that allows for anything to appear, change, disappear, or reappear.

Enlightenment Awakening to the light or potential within us. See also Buddha Nature

Four Great Rivers of Suffering Birth, aging, illness, and death.

Four Noble Truths The name applied to the first set of teachings given by the Buddha after he attained enlightenment, which form the basis of all Bud-dhist traditions. See also Three Turnings of the Wheel of Dharma

Gom Tibetan: The common term for meditation; literally, “to become fa-miliar with.”

Gross Continuous Impermanence The kinds of changes resulting from causes and conditions that are readily observable. See also Impermanence, Subtle Impermanence

Hippocampus A neuronal structure in the brain involved in forming ver-bal and spatial aspects of memory.

Ignorance Mistaking of distinctions such as “self”, “other”, “object,” “good,” “bad,” and other relative distinction as independently, inherently exit-ing. See also Aversion, Desire, and Three Poisons

Impermanence The constant change arising from the ceaseless interplay of multiple causes and conditions. See also Gross Continuous Impermanence and Subtle Impermanence

Khorlo Tibetan: The Tibetan equivalent of the Sanskrit term Samsara. Of-ten interpreted literally as spinning around a wheel.

Kshatriya Sanskrit: The “warrior” class of the Indian caste system.

Lhaktong Tibetan: Literally, “superior seeing” or “seeing beyond.” A medi-tation technique aimed at developing insight into the nature of reality. See also Vipashyana

Limbic system A layer of the brain primarily responsible for distinguish-ing between pain and pleasure, determining emotional responses, and provid-ing a foundation for learning and memory.

Loving-Kindness The desire for everyone to achieve happiness in this life and the effort we put forth to achieve that goal.

Mala Sanskrit: A set of beads used to count repetitions of

Mantra Sanskrit: Special combinations of ancient syllables that form a sort of prayer or invocation.

Meditative Awareness Approaching thoughts and emotions as . objects of focus through which we can achieve a state of mental stability.

Mindfulness The practice of gently welcoming thoughts, emotions, and sensations. See also Bare Attention, Drenpa

Nadi Sanskrit (Tibetan: tsa): The channels through which the energy of the body moves. See also Prana, Bindu.

Natural Suffering The pain and discomfort we can't avoid in life, birth, aging, illness, and death, as well as natural calamities and un unexpected events such as the loss of a friend or loved one. See also Four Great Rivers of Suffering and Self-Created Suffering.

Neurons Sensory and nervous system cells.

Nirvana Sanskrit: Realization, through direct experience, of our inherent-ly free nature. See also Nyang-day

Nyang-day Tibetan: The Tibetan synonym for the Sanskrit term nirvana. Often translated as a state of complete bliss, free from suffering. See also Nirva-na

Optic Nerve The group of nerve cells that sends messages from a visual system to the visual cortex.

Ordinary Awareness The process of simply noticing phenomena without any express purpose or intention.

Pervasive Suffering The nagging, often unconscious discomfort experi-enced through moment by moment fluctuations in experience.

Phurba Tibetan: A ritual knife representing the stability of awareness.

Prana Sanskrit (Tibetan: lung): The energy that keeps things moving throughout the body. See also Bindhu, Nadi.

Puja A religious ritual of devotion

Pure Awareness unaffected by causes and conditions or the effects of the Three Poisons. See also Clarity, Conditioned Awareness, Boundless Wisdom

Samsara Sanskrit (Tibetan: khorlo): Literally, a wheel. In Buddhist terms, the wheel of suffering; spinning around in the same direction, expecting a dif-ferent result.

Self-Created Suffering The mental and emotional constructs that we de-velop in response to natural suffering.

Shamatha Sanskrit: Abiding in calmness; a meditation method for set-tling the mind. See also Shinay

Shinay Tibetan: Literally, abiding in peace or calmness. A meditation technique aimed at allowing the mind to rest. See also Shamatha

Stimulus The object of perception.

Stupa Sanskrit: A Buddhist religious monument chiefly representing the enlightened mind of the Buddha, and often including relics of great Buddhist masters.

Subtle Impermanence Changes that occur on a level frequently below that of conscious awareness or perception.

Suffering of Change The discomfort experienced from attachment to pleasurable experience.

Suffering of Suffering The immediate and direct experience of any sort of pain or discomfort.

Sutras Sanskrit: Conversations considered to be actual exchanges be-tween the Buddha and his students.

Tanha Pali: Craving, the cause of suffering. See also Trishna and Dzinpa

Thalamus A neuronal structure located near the center of the brain, where many of the messages from the senses are sorted before send to other ar-eas of the brain.

Three Poisons Habits relating to our experience through ignorance, de-sire, and aversion that cloud or “poison” awareness.

Three Turnings of the Wheel of Dharma A progressive set of insights into the nature of experience that the Buddha delivered at different stages of his teaching career.

Trishna Sanskrit: Thirst, the Sanskrit term for the cause of suffering.

Vipashyana Sanskrit: Literally, “superior seeing” or “seeing beyond.” A meditation technique aimed at developing insight into the nature of reality. See also Lhaktong

Visual cortex The area of the brain that translates visual messages re-ceived through the optic nerve.

    « Xem chương trước «      « Sách này có 14 chương »
» Tải file Word về máy » - In chương sách này

_______________

MUA THỈNH KINH SÁCH PHẬT HỌC

DO NXB LIÊN PHẬT HỘI PHÁT HÀNH




Hai Gốc Cây


Phù trợ người lâm chung


Các tông phái đạo Phật


Bức Thành Biên Giới

Mua sách qua Amazon sẽ được gửi đến tận nhà - trên toàn nước Mỹ, Canada, Âu châu và Úc châu.

XEM TRANG GIỚI THIỆU.



Donate


Quý vị đang truy cập từ IP 3.149.28.222 và chưa ghi danh hoặc đăng nhập trên máy tính này. Nếu là thành viên, quý vị chỉ cần đăng nhập một lần duy nhất trên thiết bị truy cập, bằng email và mật khẩu đã chọn.
Chúng tôi khuyến khích việc ghi danh thành viên ,để thuận tiện trong việc chia sẻ thông tin, chia sẻ kinh nghiệm sống giữa các thành viên, đồng thời quý vị cũng sẽ nhận được sự hỗ trợ kỹ thuật từ Ban Quản Trị trong quá trình sử dụng website này.
Việc ghi danh là hoàn toàn miễn phí và tự nguyện.

Ghi danh hoặc đăng nhập

Thành viên đang online:
Rộng Mở Tâm Hồn Viên Hiếu Thành Rộng Mở Tâm Hồn Phan Huy Triều Rộng Mở Tâm Hồn Huệ Lộc 1959 Rộng Mở Tâm Hồn Bữu Phước Rộng Mở Tâm Hồn Phạm Thiên Rộng Mở Tâm Hồn Trương Quang Quý Rộng Mở Tâm Hồn Johny Rộng Mở Tâm Hồn Dinhvinh1964 Rộng Mở Tâm Hồn Pascal Bui Rộng Mở Tâm Hồn Vạn Phúc Rộng Mở Tâm Hồn Giác Quý Rộng Mở Tâm Hồn Trần Thị Huyền Rộng Mở Tâm Hồn Chanhniem Forever Rộng Mở Tâm Hồn NGUYỄN TRỌNG TÀI Rộng Mở Tâm Hồn KỲ Rộng Mở Tâm Hồn Dương Ngọc Cường Rộng Mở Tâm Hồn Mr. Device Rộng Mở Tâm Hồn Tri Huynh Rộng Mở Tâm Hồn Thích Nguyên Mạnh Rộng Mở Tâm Hồn Thích Quảng Ba Rộng Mở Tâm Hồn T TH Rộng Mở Tâm Hồn Tam Thien Tam Rộng Mở Tâm Hồn Nguyễn Sĩ Long Rộng Mở Tâm Hồn caokiem Rộng Mở Tâm Hồn hoangquycong Rộng Mở Tâm Hồn Lãn Tử Rộng Mở Tâm Hồn Ton That Nguyen Rộng Mở Tâm Hồn ngtieudao Rộng Mở Tâm Hồn Chúc Huy Rộng Mở Tâm Hồn Lê Quốc Việt Rộng Mở Tâm Hồn Du Miên Rộng Mở Tâm Hồn Quang-Tu Vu Rộng Mở Tâm Hồn phamthanh210 Rộng Mở Tâm Hồn An Khang 63 Rộng Mở Tâm Hồn zeus7777 Rộng Mở Tâm Hồn Trương Ngọc Trân Rộng Mở Tâm Hồn Diệu Tiến Rộng Mở Tâm Hồn Nguyên Ngọc Rộng Mở Tâm Hồn Thiện Diệu Rộng Mở Tâm Hồn Nguyễn Văn Minh ... ...

Việt Nam (188 lượt xem) - Hoa Kỳ (16 lượt xem) - Senegal (13 lượt xem) - Saudi Arabia (4 lượt xem) - Đức quốc (3 lượt xem) - Nga (2 lượt xem) - Anh quốc (1 lượt xem) - Hungary (1 lượt xem) - ... ...