Lấy sự nghe biết nhiều, luyến mến nơi đạo, ắt khó mà hiểu đạo. Bền chí phụng sự theo đạo thì mới hiểu thấu đạo rất sâu rộng.Kinh Bốn mươi hai chương
Kẻ ngu dầu trọn đời được thân cận bậc hiền trí cũng không hiểu lý pháp, như muỗng với vị canh.Kinh Pháp Cú - Kệ số 64
Dầu mưa bằng tiền vàng, Các dục khó thỏa mãn. Dục đắng nhiều ngọt ít, Biết vậy là bậc trí.Kinh Pháp cú (Kệ số 186)
Tinh cần giữa phóng dật, tỉnh thức giữa quần mê.Người trí như ngựa phi, bỏ sau con ngựa hèn.Kính Pháp Cú (Kệ số 29)
Lửa nào sánh lửa tham? Ác nào bằng sân hận? Khổ nào sánh khổ uẩn? Lạc nào bằng tịnh lạc?Kinh Pháp Cú (Kệ số 202)
Người cầu đạo ví như kẻ mặc áo bằng cỏ khô, khi lửa đến gần phải lo tránh. Người học đạo thấy sự tham dục phải lo tránh xa.Kinh Bốn mươi hai chương
Cỏ làm hại ruộng vườn, si làm hại người đời. Bố thí người ly si, do vậy được quả lớn.Kinh Pháp Cú (Kệ số 358)
Những người hay khuyên dạy, ngăn người khác làm ác, được người hiền kính yêu, bị kẻ ác không thích.Kinh Pháp cú (Kệ số 77)
Con tôi, tài sản tôi; người ngu sinh ưu não. Tự ta ta không có, con đâu tài sản đâu?Kinh Pháp Cú (Kệ số 62)
Dầu nói ra ngàn câu nhưng không lợi ích gì, tốt hơn nói một câu có nghĩa, nghe xong tâm ý được an tịnh vui thích.Kinh Pháp cú (Kệ số 101)

Trang chủ »» Kinh Nam truyền »» English Sutra Collection »» Vitakkasanthaana Sutta (The Discursively Thinking Mind) »»

English Sutra Collection »» Vitakkasanthaana Sutta (The Discursively Thinking Mind)


Mục lục Kinh điển Nam truyền   English Sutra Collection

Translated by: Unknown

Font chữ:

Đại Tạng Kinh Việt NamI heard thus.
At one time the Blessed One lived in the monastery offered by Anathapindika in Jeta’s grove in Savatthi. The Blessed One addressed the Bhikkhus from there." Bhikkhus, by the Bhikkhu developing the mind five things should be attended to from time to time. What five: The Bhikkhu attending to a certain sign if evil Demeritorious thoughts arise conductive to interest, anger and delusion, he should change that sign and attend to some other sign conductive to merit, then those signs conductive to interest, anger and delusion fade, and the mind settles and comes to a single point. Like a clever carpenter or his apprentice would get rid of a coarse peg with the help of a fine peg. In the same manner the Bhikkhu attending to a certain sign, if evil Demeritorious thoughts arise conductive to interest, anger and delusion, he should change that sign and attend to some other sign conductive to merit, then those signs conductive to interest, anger and delusion fade, the mind settles and comes to a single point.
Even when the Bhikkhu has changed the sign and attended some other sign, if evil de-meritorious thoughts arise conductive to interest, anger and delusion, the Bhikkhu should examine the dangers of those thoughts. These thoughts of mine are evil, faulty and bring unpleasant results. When the dangers of those thoughts are examined those evil de-meritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion fade. With their fading the mind settles and comes to a single point. Like a woman, a man, a child or youth fond of adornment would loathe and would be disgusted when the carcass of a snake, dog or a human corpse was wrapped round the neck. In the same manner when the Bhikkhu has changed the sign and attended some other sign, if evil de-meritorious thoughts arise conductive to interest, anger and delusion, the Bhikkhu should examine the dangers of those thoughts. These thoughts of mine are evil, loathsome, faulty and bring unpleasant results. When the dangers of those thoughts are examined, those evil de-meritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion fade. With their fading the mind settles and comes to a single point.
Even when the Bhikkhu has examined the dangers of those evil de-meritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion, if those evil de-meritorious thoughts conducive to interest, anger and delusion arise, he should not attend to them. When those evil de-meritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion are not attended, they fade. With their fading the mind settles and comes to a single point. Like a man who would not like to see forms, that come to the purview would either close his eyes or look away. In the same manner when the Bhikkhu has examined the dangers of those evil de-meritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion, if evil de-meritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion arise, he should not attend to them. When those evil de-meritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion are not attended, they fade. With their fading the mind settles and comes to a single point.
Even when the Bhikkhu did not attend to those evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion, if these evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion arise, he should attend to appeasing the whole intentional thought process. When attending to appeasing the whole intentional thought process, those evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion fade. With their fading the mind settles and comes to a single point. Like it would occur to a man walking fast: why should I walk fast, what if I stand. Then he would stand. Standing it would occur to him: Why should I stand, what if I sit. Then he would sit. Sitting it would occur to him: Why should I sit, what if I lie. Thus abandoning the more coarse posture, would maintain the finer posture. In the same manner when attending to appeasing the whole intentional thought process, those evil de-meritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion fade. With their fading the mind settles and comes to a single point. .
Even when attending to appeasing the whole intentional thought process, those evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion arise, the Bhikkhu should press the upper jaw on the lower jaw and pushing the tongue on the palate should subdue and burn out those evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion. Then those evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion fade. With their fading the mind settles and comes to a single point. Like a strong man taking a weaker one by the head or body would press him and trouble him. In the same manner the Bhikkhu should press the upper jaw on the lower jaw and pushing the tongue on the palate should subdue and burn out those evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion. Then those evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion fade. With their fading the mind settles and comes to one point.
Bhikkhus, the Bhikkhu attending to a certain sign, if evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion arise, he attends to another sign conductive to merit, those evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion fade. With their fading the mind settles and comes to one point .
When attending to the danger of those evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion, those evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion fade. With their fading the mind settles and comes to one point. When not attending to those evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion, those evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion fade. With their fading the mind settles and comes to one point: When attending to appeasing the whole intentional thought process, these evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion fade. With their fading the mind settles and comes to one point, The Bhikkhu pressing the lower jaw with the upper jaw and pushing the tongue on the palate would subdue and burn out those evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion. Then those evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion fade. With their fading the mind settles and comes to one point. Bhikkhus, this is called the Bhikkhu is master over thought processes. Whatever thought he wants to think, that he thinks, whatever thought he does not want to think, that he does not think He puts an end to craving , dispels the bonds and rightfully overcoming measuring makes an end of unpleasantness. .
The Blessed One said thus, and those Bhikkhus delighted in the words of the Blessed One.

_______________

MUA THỈNH KINH SÁCH PHẬT HỌC

DO NXB LIÊN PHẬT HỘI PHÁT HÀNH




Gọi nắng xuân về


Tôi đọc Đại Tạng Kinh


Phật pháp ứng dụng


Kinh Di giáo

Mua sách qua Amazon sẽ được gửi đến tận nhà - trên toàn nước Mỹ, Canada, Âu châu và Úc châu.

XEM TRANG GIỚI THIỆU.





Quý vị đang truy cập từ IP 18.191.216.163 và chưa ghi danh hoặc đăng nhập trên máy tính này. Nếu là thành viên, quý vị chỉ cần đăng nhập một lần duy nhất trên thiết bị truy cập, bằng email và mật khẩu đã chọn.
Chúng tôi khuyến khích việc ghi danh thành viên ,để thuận tiện trong việc chia sẻ thông tin, chia sẻ kinh nghiệm sống giữa các thành viên, đồng thời quý vị cũng sẽ nhận được sự hỗ trợ kỹ thuật từ Ban Quản Trị trong quá trình sử dụng website này.
Việc ghi danh là hoàn toàn miễn phí và tự nguyện.

Ghi danh hoặc đăng nhập

Thành viên đang online:
Rộng Mở Tâm Hồn Phan Huy Triều Rộng Mở Tâm Hồn Tam Thien Tam Rộng Mở Tâm Hồn Pascal Bui Rộng Mở Tâm Hồn Tri Huynh Rộng Mở Tâm Hồn caokiem Rộng Mở Tâm Hồn hoangquycong Rộng Mở Tâm Hồn Lãn Tử Rộng Mở Tâm Hồn Ton That Nguyen Rộng Mở Tâm Hồn Nguyễn Sĩ Long Rộng Mở Tâm Hồn ngtieudao Rộng Mở Tâm Hồn Viên Hiếu Thành Rộng Mở Tâm Hồn Phạm Thiên Rộng Mở Tâm Hồn Chúc Huy Rộng Mở Tâm Hồn Trương Quang Quý Rộng Mở Tâm Hồn Lê Quốc Việt Rộng Mở Tâm Hồn Du Miên Rộng Mở Tâm Hồn Quang-Tu Vu Rộng Mở Tâm Hồn phamthanh210 Rộng Mở Tâm Hồn An Khang 63 Rộng Mở Tâm Hồn Vạn Phúc Rộng Mở Tâm Hồn zeus7777 Rộng Mở Tâm Hồn Trương Ngọc Trân Rộng Mở Tâm Hồn Diệu Tiến Rộng Mở Tâm Hồn Nguyên Ngọc Rộng Mở Tâm Hồn Trần Thị Huyền Rộng Mở Tâm Hồn Thiện Diệu Rộng Mở Tâm Hồn Nguyễn Văn Minh Rộng Mở Tâm Hồn Diệu Âm Phúc Thành Rộng Mở Tâm Hồn Thiền Khách Rộng Mở Tâm Hồn nước Rộng Mở Tâm Hồn Bui Tuyet Lan Rộng Mở Tâm Hồn Xuân Thôn Rộng Mở Tâm Hồn Nguyên Độ Rộng Mở Tâm Hồn Thích Quảng Ba Rộng Mở Tâm Hồn Pháp Tâm Rộng Mở Tâm Hồn Dinhvinh1964 Rộng Mở Tâm Hồn Yduongvan Rộng Mở Tâm Hồn Trí Tuệ Từ Bi Rộng Mở Tâm Hồn Tiến Mạnh Rộng Mở Tâm Hồn Hoat Khong ... ...

Việt Nam (86 lượt xem) - Hoa Kỳ (85 lượt xem) - French Southern Territories (5 lượt xem) - Philippines (2 lượt xem) - Saudi Arabia (2 lượt xem) - Mauritius (1 lượt xem) - Nga (1 lượt xem) - Algeria (1 lượt xem) - Uzbekistan (1 lượt xem) - Kenya (1 lượt xem) - Anh quốc (1 lượt xem) - Hà Lan (1 lượt xem) - ... ...